Pejlemærker

1. Rederiforeningen

Omkring 90 pct. af alle verdens varer transporteres med skib. Danske rederier står for en stor del af den globale søtransport og er dygtige til at tjene penge hjem til Danmark. Danmark skal støtte op om, at EU fortsat arbejder for nye og ambitiøse frihandelsaftaler med resten af verden.

Pejlemærke

1. Rederiforeningen

Omkring 90 pct. af alle verdens varer transporteres med skib. Danske rederier står for en stor del af den globale søtransport og er dygtige til at tjene penge hjem til Danmark. Danmark skal støtte op om, at EU fortsat arbejder for nye og ambitiøse frihandelsaftaler med resten af verden.

Med hele verden som markedsplads

Danmarks mest globaliserede erhverv

Omkring 90 pct. af alle verdens varer og produkter transporteres med skib, og danske
rederier handler med hele verden. Derfor er skibsfart også Danmarks mest globaliserede
erhverv. For hele 2/3 af rederiernes eksport går til lande uden for EU.

EU er afgørende for den globale frihandel

Selv om rederierne ofte har blikket vendt mod fjerne markeder, er EU alligevel en
forudsætning for et succesfuldt søfartserhverv i Danmark. For det er i høj grad EU’s mange
frihandelsaftaler og arbejde for at åbne nye markeder, der sikrer danske rederier adgang
til kunder over hele verden. Kort sagt, uden frihandel ingen stor dansk søfartsnation.
Uden EU-medlemskabet ville Danmark selv skulle forhandle sine frihandelsaftaler på egen
hånd. Som en lille nation med et lille hjemmemarked kan det være en vanskelig opgave,
og det er svært at se, hvordan Danmark kunne få samme handelsaftaler som EU, der i dag
har dusinvis af handelsaftaler.

Fremtidens vækst kræver nye handelsaftaler

Det er helt afgørende for dansk erhvervsliv og dansk velstand, at EU presser på for flere
frihandelsaftaler. De næste 15 år forventes 90 pct. af den globale efterspørgsel at komme
fra lande uden for EU. Derfor har EU i de senere år lavet aftaler med lande som Sydkorea
og Vietnam, og der er forhandlinger i gang med f.eks. Japan og USA (TTIP-aftalen).


Nye aftaler er lig ny forretning for danske rederier. Alene TTIP-aftalen kan løfte danske
rederiers omsætning med 750 mio. kr. årligt givet de mange flere varer, der skal sejles
mellem USA og EU. Og så er nye aftaler også en sikring mod fremtidig protektionisme.


Ifølge EU-Kommissionens beregninger kan EU’s BNP løftes med 2,2 pct. eller 275 mia. euro,
hvis alle nuværende forhandlinger ender med en aftale. Det svarer ca. til at føje et land på
størrelse med Danmark til EU’s økonomi. Aftalerne forventes at skabe 2,2 mio. nye
arbejdspladser i Europa. Det er altså ingen overdrivelse at sige, at Danmark virkelig får
valuta for EU-medlemskabet, når det gælder frihandel.


Nye og ambitiøse frihandelsaftaler bør derfor være et pejlemærke for dansk EU-politik.

Vi bruger cookies for at forbedre oplevelsen af folkehøring.dk. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du brug af cookies. Læs cookiepolitikken >