Pejlemærker

8. Kasper Ernest

EU har på vegne af Danmark forhandlet sig til nogle af verdens bedste frihandelsaftaler. Fx Sydkorea-aftalen. På tre år blev dansk eksport til Sydkorea løftet med næsten 2 milliarder kroner. Vi har brug for EU til at bane vej til dansk frihandel.

Pejlemærke

8. Kasper Ernest

EU har på vegne af Danmark forhandlet sig til nogle af verdens bedste frihandelsaftaler. Fx Sydkorea-aftalen. På tre år blev dansk eksport til Sydkorea løftet med næsten 2 milliarder kroner. Vi har brug for EU til at bane vej til dansk frihandel.

Vi skal stå sammen med vores EU-partnere og fortsat arbejde for frihandelsaftaler

Frihandelsaftaler har skabt massiv værdi (både i vækst og arbejdspladser) for Danmark gennem tiderne. Vi er som en lille åben økonomi fuldstændigt afhængige af at kunne eksportere og importere varer fra andre lande - også udenfor EU’s indre marked. EU har på vegne af Danmark forhandlet sig til nogle af verdens bedste frihandelsaftaler. Sydkorea-aftalen har øget dansk eksport til Sydkorea fra 4,6 mia. til 6,3 mia. kroner i 2015. Hvis den kommende aftale med Japan løfter lige så meget, kan danske virksomheder se frem til at sælge for 8 mia. kr. ekstra i Japan i 2021. Aftalen mellem EU og Canada (CETA) forventes at hente milliarder hjem til danske virksomheder og en aftale mellem USA og EU(TTIP) ville kunne skabe endnu større gevinster.

Ikke des do mindre er frihandel i verden udfordret. Der er i en række lande tiltag til at stække den frihandel som har skabt massive værdier for de lande der har deltaget i og forskellige organisationers kampagner mod frihandelsaftaler som CETA og TTIP har som bekendt heller ikke forbedret forhandlingsklimaet. Særligt har der været megen kritik af tvistbilæggelsesmekanismerne (ISDS) der typisk findes i handelsaftaler. Kritikken har hovedsageligt være uberettiget, men EU har ikke desto mindre taget højde for bekymringerne og foreslået et nyt mere transparent og professionaliseret system som kan benyttes i CETA-aftalen og kan indfases bredere fremover. Det er desuden værd at notere sig at udenlandske virksomheder eller investorer har ført 0 sager mod Danmark siden de første aftaler blev indgået i 1950’erne.

Men hvordan får man en god handelsaftale med et andet land? Meget anhænger i sagens natur af hvilke kort de der indgår aftalen har på hånden. EU som samlet blok er en imponerende økonomisk, teknologiskudviklet og videnstung handelspartner med 500 millioner købestærke forbrugere og et stort marked for offentlige udbud. Det gør os til en af de største handelsblokke i verden. Derfor kan EU også forhandle frihandelsaftaler på plads, der er langt mere attraktive end man kunne forstille sig at Danmark på egen hånd ville være i stand til. Det ligger i sagens natur at man så skal tiltro EU at forhandle disse aftaler. Historisk har det vist sig at EU kontinuerligt har indgået en række meget attraktive handelsaftaler med tredjelande, der har fjernet handelsbarrierer og dermed har åbnet eksport og import muligheder for danske virksomheder, givet lavere forbrugerpriser til forbrugerne og har skabt arbejdspladser i Danmark.  Det anslås at der samlet set i 2013 var omkring 575.000 såkaldte eksportarbejdspladser i Danmark.

Det er ikke sandsynligt at Danmark på egne vegne ville kunne få lignende handelsaftaler i stand. Dertil har Kommissionen en række attraktive handelsaftaler i posen til medlemsstaterne. Aftalen med Canada (CETA) forventes vedtaget snarligst og nye eller opdaterede aftaler med Japan, Vietnam, New Zealand, Australien, MERCOSUR-landende, Kina, Chile, Indien og Indonesien er på vej. TTIP-aftalen ligger desværre stille for nuværende, men det vides ikke om der fortsat kan indgås en aftale på sigt.

Det skal være en prioritet og et pejlemærke for Danmark at vi står sammen med vores EU-partnere om de frihandelsaftaler der kan sikre vækst og arbejdspladser i den danske (og europæiske) økonomi. 

Vi bruger cookies for at forbedre oplevelsen af folkehøring.dk. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du brug af cookies. Læs cookiepolitikken >